Op reis!! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Lisa Bevers - WaarBenJij.nu Op reis!! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Lisa Bevers - WaarBenJij.nu

Op reis!!

Door: Lisa Bevers

Blijf op de hoogte en volg Lisa

27 December 2016 | Cuba, Havana

HOLAAA,

Het is zover! Alle eindverslagen ingeleverd, toetsen gemaakt en gedag gezegd tegen een half jaartje studeren op ITESO. Met mooie punten op zak (8,8,9) mijn backpack gepakt en hop in het vliegtuig naar Cancún met Mats.
Om er geen boekwerk van te maken zal ik per bestemming kort de hoogtepunten vertellen, die jullie natuurlijk nog terug zullen zien op foto´s.

Cancún
We zijn slechts één dagje in dit enorm toeristische oord geweest en hebben onszelf lekker op het strand geplant. In de avond zijn we bij een visrestaurant gaan eten: OMG beste ooit! Heerlijke verse tonijn tostada met daarna een zalmmoot.

Holbox
Een prachtig eiland, niet groot en niet super toeristisch. Het is hier dan ook echt genieten van de rust. Zeer toevallig: op de veerboot naar het eiland treffen wij een studiegenootje van de Fontys uit Tilburg, zij studeerde in het Noord-Oosten van Mexico. Een groter toeval bestaat niet...
Overdag lekker op het strand liggen en in de avond een golfkarretje (hét lokale vervoersmiddel) gehuurd. Uiteraard moest Mats weer even laten zien wie de beste chauffeur was, wat resulteerde in een oververhitte motor, een karretje vol modder, takken en bladeren en een hoge hartslag. Ik ga dus nooit meer met Mats in één golfkar ;) Oh en op het strand ben je ook niet veilig voor Mats; lig je lekker te zonnen, legt hij ineens een enorme schildkrab op je been... En hij maar lachen...
Het eten was zeker niet om over te klagen, aan zee zijn de visgerechten heerlijk!

Rio Lagartos + Los Colorados
Een mini-dorpje met 1 supermarkt en 2 restaurantjes grenzend aan zee. Al vroeg in de ochtend bij een lokale visser in het bootje gestapt voor een tour. Tussen de mangroves opzoek naar flamingo's en krokodillen! Is toch wel even iets anders dan in de dierentuin.
De volgende dag een bezoekje gebracht aan Los Colorados, een dorpje verderop (nóg kleiner). Hier bevindt zich een roze meer. Het meer ziet roze door de algen in het water, daarbij is het een bron voor zoutwinning.

Xitchen Itza piramides
Met z'n alle op pad om deze Maya tempels te bezoeken! Hier nog vrienden gemaakt met een leguaan die ongegeneerd tussen de toeristen paradeert. Althans, iedereen behalve ik. Verder hebben de boys nog even hun Hollandse afding-skills laten zien voor wat souvenirs.

Bacalar
Een prachtig meer, 7 kleuren blauw, vlak bij de grens met Belize. Hier hebben we afgesproken met onze Spaanse huisgenoot uit Guadalajara. Het zoete water was echt heerlijk na een aantal dagen zout in je bakkes en daarbij droeg je daarna ook geen kuub strandzand met je mee.

Tulum
Hier hebben wij een bezoekje gebracht aan nog meer Maya ruïnes. De leguaan voelde zich hier ook nóg meer thuis dan in Xitchen, zeeeer geruststellend dit. Daarna zijn we afgedaald naar het prachtige strand! In de vroege ochtend zijn Mats en ik (Jut en Jul) op pad gegaan, terwijl de rest nog lag te slapen. Wij zijn gaan snorkelen in een Cenote: een natuurlijk gecreëerde onderwatergrot met helderblauw water! Echt wonderbaarlijk mooi.
De volgende dag een uitstapje gemaakt naar het nabijgelegen Akumal, hier op het strand gelegen een gesnorkeld met immens grote zeeschildpadden van wel ruim een meter groot.

Playa del Carmen
Ook hier weer súper toeristisch uiteraard. Vooral lekker aan het strand gelegen. De volgende ochtend met de veerboot naar Cozumel, een boottocht om te kotsen... Lekker met z'n drietjes misselijk worden :)
Op het eiland hebben wij onszelf geïnstalleerd in hangmatten en zijn daar de rest van de dag niet uit gekomen, behalve om te gaan snorkelen. In de avond zijn we met de groep Hollanders lekker sushi gaan eten om de laatste dag van één van ons te vieren.

Cancún (again)
Aangezien onze vlucht naar Cuba vanaf Cancún vertrok, besloten wij een dagje eerder te gaan om nog een keer te kunnen eten bij dat heerlijke visrestaurant! Met succes kan ik je verzekeren!!

Havana - Cuba
Daar zijn we dan, Cuba Libre! Mats en ik zijn achterin de bekende fietstaxi gaan zitten en hebben ons langs alle bezienswaardigheden laten fietsen. Dit natuurlijk niet zonder een tussentijdse stop voor een Mojito :) De klassieke auto's, de koloniale gebouwen, echt PRACHTIG! Net als in de film. Echter is het buiten het koloniale stadscentrum een oude vieze en stinkende bedoeling... Het oude centrum was echt geweldig, echter wist de lokale bevolking het aardig te verpesten. Vriendelijkheid en behulpzaamheid zoals bij de Mexicanen lijken echter niet wat het is, er is namelijk niets van gemeend. Het is enkel een trucje om je geld afhandig te maken.

Varadero - Cuba
Een parelwit strand waar wij lekker genoten hebben van het Cubaanse zonnetje. Ook grappig is de Cubaanse menukaart, deze is namelijk net als ieder restaurant goed gevuld. Echter blijken maar twee à drie gerechten aanwezig te zijn wanneer je iets wilt bestellen. Het eten is absoluut niet om over naar huis te schrijven... Maar ze doen het met wat ze hebben.

Trinidad - Cuba
Een koloniaal stadje met de straten volledig opgevuld met keien. Hier zijn we aan de wandel gegaan om elk straatje te bezichtigen. Echt een mooie Cubaanse sfeer; muziek galmt uit de huizen die gekleurd zijn in alle kleuren van de regenboog. Het vervoer bestaat uit klassiekers, paard en wagen en fietstaxi's. Hier zijn wij een baguette ham/kaas gaan eten en vervolgens werd er voor 2 stuks 14 euro gerekend, dit terwijl op de kaart 2,60 vermeld stond. De ober vermelde ons dat de broodjes op de kaart niet beschikbaar waren en dit een 'cubaanse' baguette was.... En dít is hoe Cuba met haar toeristen omgaat. Wat zeker zonde is, aangezien het koloniale verleden en de omgeving prachtig is! In de avond hebben wij echter voor het eerst lekker gegeten in Cuba; knoflookgarnalen met op de achtergrond een liveband die salsamuziek speelde.
De volgende dag hebben wij ons ontbijt en avond eten genuttigd in het hostel, ook deze keer echt heerlijk gegeten voor Cubaanse begrippen! Verder een bezoekje gebracht aan de lokale sigarenfabriek, waar de werknemers tijdens de tour, stiekem hun gefabriceerde sigaren al aan ons wilden verkopen.

Kortom, drie weken veel gelachen, gezien , gefotografeerd en meegemaakt! Nu al weer een paar daagjes terug in Guadalajara. Nog gezellig eten en drinken met vrienden terwijl de laatste daagjes zich aftelden. Morgen is het zover.... Terug naar het koude Nederland. Ik realiseer het me nog niet helemaal en heb ook nog geen behoefte om Mexico te verlaten. MAAR ik ben wel enthousiast om iedereen weer even te zien en gezellig bij te kletsen! Dat gaan we dus ook zeker doen, voordat ik weer vertrek voor nog 5 à 6 maanden in Mexico!

Ik ga mijn laatste spulletjes pakken, nog genieten van mijn laatste dagje en dan stap ik morgen vroeg om 9 uur in het vliegtuig.
TOT DE 29E!
xxxxx

• 27 December 2016 - 21:34

Monique:

Heerlijk nog even een verslagje Cuba te lezen.
    Nou zal je OneDrive ook wel vol staan met foto's. Vraag is dus of we aan die 4 weken dat je thuis bent genoeg hebben om die allemaal te bekijken :).
    Maar wel blij dat we je binnen enkele dagen thuis mogen begroeten.
    Goede reis en ik zie je binnenkort.

• 27 December 2016 - 21:35

Sandra Bevers:

Hoi hoi,

Had de verhalen alleen beetje meegekregen,maar blijft leuk om te lezen !!
    We gaan zeker bijkletsen- lunchen - bios bezoekje enz enz
    Tot de 29e !! Goede vlucht en verslaap je niet ( Haha dat zou een grap zijn )
    Dikke kus van je moeder
    Groetjes

• 28 December 2016 - 00:01

Ellis:

Wederom een mooi verslagje!
    Fijn dat we je binnen no-time weer "live" zien, al is het maar voor even, want voor je het weet kun je je koffer weer klaarmaken voor opnieuw een ritje Mexico!
    Maar goed, een hele goede reis gewenst en tot snel, x, Ellis

• 29 December 2016 - 14:45

Tante Tine:

Dag Lisa,
    Wat een belevenissen en wat schrijf je spannend!
    Je punten zijn schitterend en top dat je nog een half jaartje terug mag komen!
    Geniet van de familie thuis, maak er gezellige dagen van en ik wens je een gelukkig en gezond 2017!
    Tot ziens! Ik kom je in Mexico niet opzoeken!