Barra de Navidad - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Lisa Bevers - WaarBenJij.nu Barra de Navidad - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Lisa Bevers - WaarBenJij.nu

Barra de Navidad

Blijf op de hoogte en volg Lisa

01 Augustus 2016 | Mexico, Guadalajara

Hola amigos!

26 juli
Vandaag vroeg vertrokken naar Barra de Navidad, letterlijk vertaald: Kerstmis Bar. Ik heb ook geen idee waarom? Een dorpje aan het strand op ongeveer vier uur afstand van Guadalajara. Wij Nederlanders zijn binnen vier uur van Noord naar Zuid gereden, maar voor Mexicaanse begrippen is dit vrijwel om de hoek. Gezellig met z'n viertjes in een snikhete, oude Volkswagen Golf en dat zonder airco... Ja, in een land als Mexico zijn er blijkbaar auto's zonder airco!? Eindelijk op bestemming aangekomen, hebben wij meteen een duik genomen in het zwembad van het hotel. Hier hebben we de hele middag in gelegen, totdat de familie arriveerde. Voor Nederlandse begrippen is het wat onwerkelijk, maar we zijn drie daagjes weg geweest met Naza en zijn familie. Wij Nederlanders nemen niet gauw 'vreemden' mee tijdens een paar daagjes weg. We waren met een heel gezelschap: Wij drie Nederlanders, Naza, zijn broertje, hun moeder, zijn oudere zus met haar man en twee kinderen en een ander stel met hun zoontje. Een gezellige en extreem vriendelijke groep mensen! Onvoorstelbaar. Na een aantal uren dobberen in het zwembad zijn we maar het dorpje ingelopen, opzoek naar avondeten. Het was zó heet dat de servetjes op tafel gebruikt werden om het zweet van het voorhoofd te deppen. Het is hier precies het tegenovergestelde van Nederland. In de Mexicaanse kustplaatsen is het een aantal graden warmer dan in het binnenland.

27 juli
Het gebons op onze kamerdeur maakte ons wakker, de schoonmaakster vroeg of ze schoon kon maken. Ik heb de handdoeken aangepakt, haar bedankt en de deur weer dichtgedaan haha. Daarna hebben we heerlijk ontbeten bij een tentje om de hoek van het hotel om vervolgens weer in het zwembad weg te rimpelen. Ondertussen werd er hard gewerkt aan het avondeten: tostada's met zwaardvis en garnalen in salsa. HEERLIJK! Ik leer me hier een partij eten joh, niet normaal. Na het eten zijn we een wandeling gaan maken over het strand. Toen het donker begon te worden zijn we maar snel teruggelopen, aangezien een lokale man ons vertelde dat er in het naastgelegen meertje kleine krokodillen leefden die 's nachts graag het strand op gingen. Welkom in Mexico haha! Na onze wandeling hebben we het zand afgespoeld in het zwembad totdat we eruit gestuurd werden. Met de hele familie hebben we het aan het zuipen gezet, jeejte Mexicanen kunnen drinken! Uiteraard hebben wij ze de Nederlandse manier van proosten geleerd: elkaar in de ogen aankijken en PROOST! In ruil hiervoor leerden zij ons de Mexicaanse manier: Arriba, Abajo, Al centro, Pa dentro! (naar boven, onder, naar voren en drinken). Onvoorstelbaar hoe lief, vriendelijk, open en gastvrij deze mensen hier zijn! Na een avond vol muziek, tequila, bier en gelach, zijn we om 04.00 toch maar gaan slapen.

28 juli
Nogmaals een ontbijtje gegeten bij het Franse tentje om de hoek om vervolgens weer van het zwembad te genieten. Hierin hebben wij ons volop vermaakt met de kindjes! Het meisje sprong telkens in het water en was super trots dat ze de grond aanraakte ondanks ze haar zwembandjes droeg. Dit resulteerde in een galmende Dora stem die het volgende na elke sprong bleef herhalen: 'I touched the ground!'. Ja de kindjes spraken niet alleen goed Spaans, maar ook Engels en Chinees. Ook dit maal werd er door de familie een uitgebreide maaltijd voorbereid. Gestoomde groenten, brood, tortillas, tostada's, vis gekookt in knoflook, gepaneerde vis en octopus. Er werd goed voor ons gezorgd! Om ze te bedanken, besloten we later op die avond wat drankjes te halen. Dit werd echter gezien als een belediging en dit mochten we dus nooooit meer doen! Zij hadden ons uitgenodigd, ze waren volwassenen met een vaste baan en stonden er daarom op dat zij voor ons zouden zorgen. Zo lief! Ook deze avond resulteerde ook in een hoop gezelligheid onder het genot van drankjes.

29 juli
Het was weer tijd om terug te gaan naar Guadalajara na drie geweldige dagen met onze nieuwe Mexicaanse familie ;) Na een ontbijt bij het Franse tentje stapten wij in de snikhete auto. Al gauw begon het onder de motorkap te roken: autopech. Naza stelde zijn familie op de hoogte en die vroegen ons om stukje voor stukje naar de dichtstbijzijnde stad te rijden. Hun waren al een stad verder, maar ze zouden terugrijden en ons daar ontmoeten om gezamenlijk naar de autogarage te gaan. In Nederland zouden wij denken; die jongen is bijna 25 en kan het dus makkelijk zelf oplossen, maar hier komt de hele familie samen om er zeker van te zijn dat het wachten dragelijker is en er niemand achterblijft. We zijn nog gezellig uiteten geweest om vervolgens de rest van de reis voort te zetten. Het probleem was echter nog niet verholpen, want al gauw stonden we al weer stil naast de weg wachtend op hulp van automonteurs. Uiteindelijk hebben wij er bijna twaalf uur over gedaan om thuis te komen i.p.v. vier uur.

30 juli
Overdag hebben we weer lekker uitgebreid door de Walmart geslenterd en vervolgens genoten van Mats zijn macaroni. Toen zijn Isa en ik ons klaar gaan maken voor een avond stappen in een fancy club, Edison. Hier hebben we een geweldige avond gehad! Ik heb zelfs mijn eerste pasjes salsa geleerd! Echter is mijn evenwicht al niet bijzonder en al helemaal niet met een aantal tequila's... Gelukkig heb ik nog vijf maanden om te oefenen haha. Om vijf uur lag ik lekker in mijn bedje.

31 juli
Verbazingwekkend genoeg, heb ik geen kater! Alleen een beetje moe. Ik heb dan ook heel de dag niks uitgevoerd behalve op bed chillen en film kijken. Dit totdat Isa met een big smile in mijn deuropening stond: ze had sushi besteld! Mocht ze in de toekomst een keertje niet te genieten zijn, dan weet ik nu hoe ik haar kan opvrolijken. Gewoon een bak sushi halen! EASY hahah. Later hadden we bbq met de huisgenootjes!

Kortom, weer een gezellige week achter de rug met veel nieuwe indrukken en mensen! Geloof me, wij Nederlanders kunnen nog veel leren van de vriendelijkheid van Mexicanen! We voelen ons hier meer dan welkom. Gelukkig mag ik hier nog vijf maanden blijven!

• 01 Augustus 2016 - 22:13

Monique Maas:

Ik lees het al. Je wordt daar bijna op handen gedragen :).
    Maar dat ze je allerlei, voor jou onbekende, gerechten voorzetten kan ook geen kwaad.....
    En ja, gastvrijheid wordt in veel landen anders en beter omschreven dan wat we hier kennen. En dan zijn wij Brabanders al vrij open.
    Geniet van je tijd daar, al is het maar goed dat er binnenkort ook nog gestudeerd moet worden :).
    Ik begin steeds jaloerser te worden op je....... Zou daar ook best willen zijn.

Ik heb je moeder trouwens de naam van die vlinder al ingefluisterd......

Groetjes uit Berghem. Tante Monique

• 01 Augustus 2016 - 22:18

Sandra:

Nou, ik ben ook erg gastvrij hoor.
    Heb er geen bezwaar tegen als ze hier komen eten ☺️

• 01 Augustus 2016 - 22:23

Nancy:

Als je ziet hoe vlug de tijd gaat, je bent alweer 2 weken weg. Al genoeg leuke dingen meegemaakt. En wie weet wat er allemaal nog gaat komen. We wachten met smart op het volgende verslag. Vele groetjes opa oma en tante nancy

• 01 Augustus 2016 - 22:27

Ingrid:

Geniet ervan XXX

• 02 Augustus 2016 - 11:02

Tante Tine:

Dag Lisa,
    Interessant en adembenemend wat jij allemaal meemaakt! Wanneer begint je studie en op wat voor college of school?
    Alles in het Engels of ook Spaans?
    Maak er het beste en het mooiste van zodat je met veel mooie herinneringen naar huis komt en je studie hier met plezier voortzet.
    Het zal wel even wennen zijn aan de nuchtere Hollanders, maar je bent er zelf een van, dus....
    Beste wensen en tot de volgende keer.
    tante tine

• 02 Augustus 2016 - 20:16

Hannie Van Schijndel:

Als ik het zo lees heb jij het prima naar je zin. Maar geniet er van . Binnenkort begint de school dan is het studeren. Veel succes met de salsa leren.

• 03 Augustus 2016 - 21:21

Sabrina: